Değer kaybı, bir trafik kazası sonucunda hasar gören aracın maddi değerinde, kaza meydana gelmeden önceki değerine göre oluşan azalmayı ifade eder. Değer kaybı tazminatı ise trafik kazasında haklı olan tarafın uğradığı zararları, kusurlu olan kişiden talep etmesine denir. Burada tamamen yani % 100 haklı olunması durumunda zararın tamamı, değişen oranlarda haklılık payı olması durumunda ise haklılık oranı nispetinde tüm zararlar karşı taraftan talep edilebilir. Değer kaybı konusu, Türk Borçlar Kanun’u m.49 vd. yer alan haksız fiil sorumluluğuna dayanmaktadır.

Değer Kaybı Tazminatı Nasıl Hesaplanır?

Değer kaybı tazminatı, alanında uzman bağımsız bir sigorta bilirkişisi (eksper) tarafından hesaplanır. Hesaplamada, Yargıtay Hukuk Dairelerinin emsal davalarda varmış olduğu içtihat kapsamında aşağıda yer alan faktörler dikkate alınır;

1. Aracın marka ve modeli
  2. Aracın yaşı ve kilometresi
  3. Aracın geçmiş hasar ve tamir durumu
  4. Aracın kaza oluşmadan önceki ve kaza sonrası hasar durumuna göre oluşan ikinci el piyasa rayiç değeri

Hangi Durumlarda Değer Kaybı Tazminatı Alabilirim?

Değer kaybı tazminatı alabilmek için bazı şartların gerçekleşmesi gerekir. Bunlar;

1. Aracınız iki taraflı bir kaza sonucu hasar görmüş olmalıdır. (İSTİSNA: Kasko poliçenizde değer kaybına ilişkin teminat olması durumunda tek taraflı kaza sonucu hasar gören aracınız için de değer kaybı tazminatı talep edebilirsiniz.)
  2. Yaşadığınız kazada en az %25 oranında kusursuz olmanız gereklidir. (Türk Borçlar Kanun’u m.51/1’e göre ”Hâkim, tazminatın kapsamını ve ödenme biçimini, durumun gereğini ve özellikle kusurun ağırlığını göz önüne alarak belirler.”)
  3. Kaza tarihinden itibaren 2 yıllık zamanaşımı süresi geçirilmemiş olmalıdır. (Türk Ticaret Kanun’u m.1420/1’e göre ”Sigorta sözleşmesinden doğan bütün istemler, alacağın muaccel olduğu tarihten başlayarak iki yıl ……..geçmekle zamanaşımına uğrar.)
  4. Kaza sonucunda aracınız ağır hasarlı-pert duruma gelmemiş olmalıdır.
  5. Meydana gelen hasar, geçmişte hasara uğramamış bir bölgede gerçekleşmelidir. Diğer bir ifadeyle kazada hasar gören kısımların öncesinde hasarsız olması gerekmektedir.

Yukarıdaki şartların gerçekleşmesi halinde değer kaybı tazminatı talep edebilirsiniz.

Tek Taraflı Kazalarda Değer Kaybı Tazminanı Alınabilir Mi?

Yukarıda da belirtildiği üzere normal şartlarda tek taraflı kazalarda değer kaybı tazminatı talep edilemez. Ancak Kasko poliçenizde değer kaybına ilişkin tek taraflı kazalar özelinde bir teminat bulunması durumunda, tek taraflı kaza sonucu hasar gören aracınız için de değer kaybı tazminatı talep edebilirsiniz.

Kazadan Sonra Aracımı Satarsam Değer Kaybı Tazminatı Hakkımı Kaybeder Miyim?

Hayır kaybetmezsiniz. Kaza tarihinde ruhsat sahibi her kim ise, zamanaşımı süresi olan 2 yıl içerisinde değer kaybı tazminatı için başvuru yapabilir. Aracın satılmış olması, kaza tarihindeki ruhsat sahibinin değer kaybı tazminatı alma hakkını engellemez.

Karayolları Motorlu Araçlar Zorunlu Mali Sorumluluk Sigortası Genel Şartları gereği kaza sonrası aracını satanlar değer kaybı talep edemiyordu. Ancak Danıştay İdari Dava Daireleri Kurulu’nun 23.02.2017 tarihli 2017/176 numaralı kararı ile bu durum değişmiştir.

Dolayısıyla kaza sonrası aracınızı satsanız dahi 2 yıllık zamanaşımı süresini geçirmemek ve diğer şartları sağlamak kaydıyla değer kaybı tazminatı talebinde bulunabilirsiniz.