Değer kaybı tazminatı alabilmek için ilk olarak kazanın iki veya daha fazla taraflı bir kaza olması gerekmektedir. Tek taraflı gerçekleşen kazalarda eğer ki kasko poliçenizde araç değer kaybına ilişkin teminat yoksa aracınızın onarım bedeli kasko poliçeniz kapsamında karşılanır ancak değer kaybı talebinde bulunulamaz.

Alkollü bir şekilde tek taraflı trafik kazası sebebiyle maddi hasar oluştuysa, alkol sebebiyle kaza yapıldığı durumda onarım bedeli için kaskodan ödeme alamayacaksınız. Bu sebeple tek taraflı kazalarda alkol raporunun önemini belirtmeliyiz. İlerleyen bölümlerde buna detaylı olarak değiniyor olacağız.

Tek Taraflı Maddi Hasarlı Trafik Kazası

Tek taraflı maddi hasarlı trafik kazasında gerekli işlemlerin yapılması gerekir. Polis tutanağı alkol testi gibi gerekli raporlar önemlidir. Bu ödemenin yapılması için trafik ekipleri eşliğinde düzenlenmiş doğru ve eksiksiz bir kaza tutanağının kaskoya sunulması gerekmektedir. Sürücüde yasal sınırı aşan miktarda alkol tespit edilmesi durumunda kasko, hasarı ödemeyecektir. Yanı sıra sürücünün ehliyetine el konulur ve cezai işlem uygulanır.

Tek Taraflı Trafik Kazası Durumunda Değer Kaybı

Tek taraflı trafik kazalarında, aracı hasar gören kişi kusurlu olarak kabul edilir. Değer kaybı tazminatı hesaplanırken yüzde yüz kusur tek taraflı kaza yapan sürücüye verildiğinden tazminat alınamaz. Bir diğer sebep ise zorunlu trafik sigortaları kendi hasarımız için değildir. Karşı aracın hasarını ya da karşı araçta bulunan yolcuların tazminatını belirli limitlere kadar karşılamak için yapılmaktadır.

Tek Taraflı Trafik Kazasında Kasko Ödeme Yapar Mı?

Kullanılan aracın bir yere çarpması gibi durumların yaşandığı tek taraflı trafik kazalarında olay yerine çağrılan trafik polisi veya trafik kolluk görevlileri tarafından hazırlanan tutanakta olayın gerçekleşme şekli açık bir şekilde belirtilerek bu evraklarla kaskodan ödeme talep edilebilir.

Ek olarak olayın oluşumundaki dış etkenlerin belirlenebilmesi için alkol raporu yahut diğer raporların da kaskoya sunulan evraklarda mutlaka yer alması gerekir. Zira kişinin alkollü veya uyuşturucu madde etkisi altında olması gibi irade kaybı etkisinde olduğu, aracın yeteri özende teknik bakımının yapılmaması, lastiklerin kusurundan meydana geldiği, kişinin araca kasten zarar verdiği gibi durumlarda kasko ödeme yapmamaktadır.

Zamanaşımı Sürelerinin De Her Zaman Yapılan İşlemlerde Göz Önüne Alınması Gerekecektir:

Araç Değer Kaybı Talebi İçin Zamanaşımı Süresi Nedir?

Araç değer kaybı tazminatı talepleri için kaza tarihinden itibaren 2 yıllık zamanaşımı vardır. Bu zamanaşımı süresi ise oldukça önemlidir. Yani kaza tarihinden itibaren 2 yıl geçmişse artık değer kaybı tazminatı adı altında bir talepte bulunmak mümkün olmayacaktır. Bu sebeple kaza meydana geldikten sonra yasal süresi içerisinde başvuruların yapılması gerekmektedir.

Hangi Durumlarda Değer Kaybı Talep Edilemez?

• – Araç sürücüsü % 100 kusurlu olması,
  • – 2 yıllık zamanaşımı süresi dolmuş olması,
  • – Kazanın tek taraflı olarak gerçekleşmesi,

durumlarında değer kaybı tazminatı talep edilemez.

Sigortalının kendi aracı ile tek taraflı trafik kazası yapması durumunda:

• – Sigortalıda meydana gelen bedensel zararlar; ancak zorunlu trafik sigortasına ek olarak yaptırılmış ferdi kaza sigortası yaptırmış olması halinde karşılanır
  • – Yolcunun/sürücünün bedeni ve maddi zararları; hatır için veya başka bir sebeple taşınıyor ise karşı aracın sigorta şirketinden zararlarının giderilmesini talep edebileceklerdir.

Trafik kazasında yaralanma meydana gelmişse, yaralanan şahsın kendisinde bir maluliyeti oluşması durumunda çalışma hayatı boyunca uğrayacağı iş gücü kaybı nedeniyle maddi tazminat; trafik kazası nedeniyle uğradığı elem, keder ve üzüntü nedeniyle de manevi tazminat talep edebilir. Böyle bir durumda maddi-manevi tazminat davası açabilir.

Kişinin tek taraflı trafik kazası nedeniyle uzuv kaybı yaşaması veya hayati fonksiyonlarını yerine getirememesi gibi ağır bedensel bir yaralanma olmuşsa, yaralanan kişinin yakınları (anne, baba, eş, çocuklar, nişanlı) da sadece Türk Borçlar Kanunu Madde:56 gereği “manevi tazminat davası” açabilirler. Ölümlü trafik kazalarında ise, ölen kişiden, yaşarken destek alan herkes, destek aldığına dair ispatı gösterir belgeler sunarak maddi ve manevi tazminat davası açabilme hakkına sahip olabilecektir.

Tek Taraflı Trafik Kazasında Destekten Yoksun Kalma İçtihat:

“Davacının ölenin salt mirasçısı sıfatıyla değil, destekten yoksun kalan üçüncü kişi sıfatıyla dava açtığı, ölüm nedeniyle doğrudan davacı üzerinde doğan destekten yoksunluk zararının oluşumundaki kusurun davacıya yansıtılamayacağı, dolayısıyla araç sürücüsünün tam kusurlu olması hâlinde, desteğinden yoksun kalan davacıyı etkilemeyeceğine, 2918 sayılı Karayolları Trafik Kanunu ve Karayolları Motorlu Araçlar Zorunlu Mali Sorumluluk Sigortası Genel Şartlarına göre, aracın zorunlu mali sorumluluk sigortacısı davalı …, işletenin üçüncü kişilere verdiği zararları teminat altına aldığına ve olayda işleten veya sürücü tam kusurlu olsalar bile, destekten yoksun kalan davacının da zarar gören üçüncü kişi konumunda bulunduğundan, davalı … şirketinin sorumlu olacağına karar vermek gerekir. YHGK 2018/28 E., 2020/418 K., K.T.16.06.2020, (www.yargitay.gov.tr, ET: 10.12.2020)